دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1400 - 00:36
نجابت در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

نتیجه ۸ سال حکمرانی دولت تدبیر و امید بر کشور | سرمایه‌دارها سرمایه‌دارتر شدند/ مردم فریب مذاکرات وین را نخورند

پیش از انتخابات باید از نامزدها شناخت کافی پیدا کنیمیک عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد که با حکمرانی دولت تدبیر و امید وضعیت دهک اول تا پنجم جامعه تغییر کرده و سفره‌شان کوچک‌تر شد؛ اما فاصله دهک‌های نهم و دهم به شکل خارق‌العاده‌ای تغییر کرد و هرکس سرمایه‌ای داشت، سرمایه‌دارتر شد.
کد خبر : 583332
حسین نجابت

گروه استانهای خبرگزاری آنا، بیش از ۳ هفته دیگر تا آغاز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران باقی‌مانده است و از اکنون تنور انتخابات با برگزاری میتینگ‌ها، سمینارها، جلسات و نشست‌های مجازی داغ‌تر شده است.


با وجود اینکه هنوز شورای نگهبان اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده را اعلام نکرده، اما در آستانه نزدیک شدن به انتخابات اخبار انتخاباتی نقل هر محافلی است و هر فردی از نامزد مورد علاقه خود صحبت کرده و سعی می‌کند تجارب کاری و خصوصیات ممتاز کاندیدای مدنظرش را به دیگران القا کند.


مهم‌ترین موضوع مورد بحث میان مردم به مشکلات کشور از جمله مسائل معیشتی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و ... بازمی‌گردد و هرکس به نوبه خود تلاش می‌کند راهکارهای خود را به رئیس جمهور سیزدهم ارائه تا از این راه‌ها برای بهره‌گیری از فرصت‌ها استفاده کند.


دانشگاه آزاد اسلامی هم تلاش می‌کند تنور انتخابات را گرم نگه دارد و در راستای حضور حداکثری و مشارکت گسترده مردم در انتخابات و افزایش سطح آگاهی اقشار مختلف به‌خصوص قشر دانشگاهی گام‌های مؤثرتری بردارد.


خبرنگار آنا به این مناسبت گفت‌وگویی را با حسین نجابت عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم و چهره برجسته عرصه سیاست ترتیب داده است.


حسین نجابت فرزند حیدرعلی دارای دکتری فیزیک هسته‌ای از دانشگاه دورهام انگلستان، عضو هیئت امنای فرهنگستان علوم اسلامی قم، عضو هیئت مؤسس مؤسسه مفید قم، مشاور سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم است.


وی پیش از این نماینده استان تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بود.


مشروح گفت‌وگوی آنا با نجابت در پی می‌آید:


آنا: ابتدا تعریفی از انتخابات ارائه کنید و بگویید چرا حضور مردم و مسئولان در انتخابات مهم است؟


نجابت: انقلاب اسلامی یک سرمایه اجتماعی است؛ آنچه که رژیم گذشته را سرنگون کرد، تظاهرات اجتماعی بود که برای نخستین‌بار در تاریخ معاصر بدون کودتا شکل گرفت و این مهم با حضور مردم در صحنه انقلاب اسلامی اتفاق افتاد؛ بنابراین این حضور سرمایه اجتماعی انقلاب است.


روزی که خدای ناکرده انقلاب اسلامی این سرمایه اجتماعی را از دست بدهیم، اینگونه نیست که برخلاف رژیم فاسد پهلوی مسئولان با زور خودشان را در قدرت نگه دارند و به اشکال مختلف سر مردم کلاه بگذارند یا از زور اسلحه، ارتش و سپاه استفاده کنند؛ بنابراین آنچه که موجب دوام و بقای انقلاب اسلامی بوده و در بحران‌ها و توفان‌ها این نظام را حفظ کرده، حضور مردم بوده است.


سفره مردم روز به روز کوچک‌تر شده است


برخی عنوان می‌کنند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد، چرا؟ زیرا در طول سال‌های اخیر به آنچه که حداقل‌هایی که این ملت بزرگ به آن قانع هستند هم نرسیدند.


دولت فعلی نیاز به توصیف، تحلیل و تعریف ندارد؛ سفره مردم روز به روز کوچک‌تر شده و اگر من از یک استاد، دانشجو یا یک کارمند بپرسم رأی می‌دهی یا نه؟ اگر پاسخ داد، رأی نمی‌دهم، او را نکوهش نمی‌کنم؛ اما باید به‌عنوان جماعت دانشگاهی وارد بحث شویم که اگر رأی ندهی چه اتفاقی می‌افتد. یعنی رئیس‌ جمهوری انتخاب نمی‌شود؟ حتماً رئیس جمهور انتخاب خواهد شد. آن‌وقت بر سرنوشت من و شما، استاد، دانشجو، کارمند، کارگر، مدیر و ... تأثیر می‌گذارد و همین وضعیت فعلی اتفاق می‌افتد. آن‌وقت مرتب خودمان را نفرین می‌کنیم که چرا اینگونه شد و رأی ندادیم.


قهرکردن با صندوق رأی در وهله نخست روی سرنوشت خودمان تأثیر خواهد گذاشت و مردم باید بیایند و از حق و حقوق خودشان دفاع کنند و با بصیرت بالا انتخاب صحیح و درست انجام دهند.


آنا: مردم به چه نامزدی(فرد اصلح) باید رأی دهند تا مشکلات کنونی را سر و سامان دهد؟


نجابت: این سؤال را از من هم می‌پرسند که به چه کسی رأی دهیم و من هم می‌گویم به کسی رأی دهید که وضع موجود ادامه پیدا نکند و باید ثابت کنیم که تداوم وضع موجود روز به روز فشار را بر مردم افزایش می‌دهد.


دولتی که بیشتر روزها بر اثر کرونا بازار را تعطیل کرده و هویت انقلاب اسلامی را به مذاکره گره زده باید برود و باید مواظب باشیم از یک سوراخ دو بار گزیده نشویم.



قهرکردن با صندوق رأی در وهله نخست روی سرنوشت خودمان تأثیر خواهد گذاشت و مردم باید بیایند و از حق و حقوق خودشان دفاع کنند و با بصیرت بالا انتخاب صحیح و درست انجام دهند.



باید دنبال تحول باشیم، چراکه وضع موجود زیبنده ملت مسلمان، صبور و غیور ایران اسلامی نیست و باید وضعیت فعلی را تغییر دهیم. هر نامزدی که می‌تواند وضع موجود را تغییر دهد به او رأی دهیم.


آنا: چرا حضور حداکثری مردم در انتخابات مهم است؟


نجابت: نخستین اثر حضور حداکثری مردم ایران در عرصه بین‌المللی است؛ در کشورهای اروپایی ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم در انتخابات حاضر می‌شوند و منتظرند مشارکت ما زیر ۵۰ درصد بیاید، آن‌وقت می‌گویند ببینید!. سایت، رادیو و تلویزیون معاند علیه ما کار می‌کنند؛ بنابراین اگر عزت کشورمان را می‌خواهیم باید در انتخابات  مشارکت کنیم.


تشخیص نامزد اصلح از غیراصلح


آیا وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد، اسلحه داشتیم؟ در جنگ تحمیلی دشمن بعثی که کمک کشورهای غربی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس را پشت خود داشت، یک وجب از خاک این کشور جدا نشد، تمام دنیا (به استثنای برخی کشورها) آن طرف بودند، بچه‌های این انقلاب هم این طرف.


آنا: چگونه باید نامزد اصلح را از غیراصلح تشخیص دهیم؟


نجابت: پیش از انتخابات باید از نامزدها شناخت کافی پیدا کنیم و برای این کار تحقیقات می‌تواند به کمک‌مان بیاید، همانطور که برای خرید لوازم منزل، ازدواج، اتومبیل و ... وقت می‌گذاریم برای روز سرنوشت‌ساز انتخابات نیز به تفکر، تحقیق و تدبیر نیاز داریم تا یک گزینه اصلح روی کار بیاید.


آنا؛ چه عواملی موجب ایجاد انگیزه برای حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات می‌شود؟


نجابت: مردم باید امیدوار باشند، در حالی که برخی امیدی به ایجاد تغییر و تحول ندارند. متأسفانه دشمن روی حضور نیافتن مردم در صحنه انتخابات سرمایه‌گذاری و مدام در فضای مجازی شائبه‌های مختلفی را ایجاد می‌کند.


باید کسی روی کار بیاید که بتواند افق روشنی را ترسیم کند؛ بنابراین نامزدهای ریاست‌جمهوری باید نکات مدنظر خود را بگویند و از برنامه‌های خود رونمایی کنند تا روح امید در مردم دمیده شود.


ماه‌های پایانی دولت روحانی ممکن است تغییری در حوزه‌های اقتصادی پیدا شود که البته امیدی به آن در شرایط فعلی ندارم، به عنوان مثال دلار پایین بیاید و مذاکرات وین جواب دهد، با این حال نباید فریب دشمن خارجی را بخوریم و یک تغییر اساسی باید در زندگی مردم اتفاق بیفتد.


دولت حقوق کارکنان، کارمندان و استادان را با درصد بالایی اضافه کرده، آیا وضع ما بهتر شده؟ تورم حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد در مایحتاج روزانه مردم وجود دارد.


مثال دیگر ضریب جینی است، وضعیت دهک اول تا پنجم جامعه تغییر کرده و سفره‌شان کوچک‌تر شده، اما فاصله دهک‌های نهم و دهم به شکل خارق‌العاده‌ای در چند سال گذشته تغییر کرده است، یعنی هرکس سرمایه داشته، سرمایه‌دارتر شده و هرکس نیز دارای دو آپارتمان بوده، دیگر نیاز به کار کردن ندارد.


فردی که دارای برجک‌های چهار و هشت واحدی است در خیابان رژه رفته و فرزندش به سفرهای مختلف می‌رود، چرا؟ زیرا به عدالت اجتماعی توجه نکردیم و نتیجه آن نظام سرمایه‌داری است.


آنا: نگاه مردم به مسئولان کشور بر رفتار انتخاباتی آنان تأثیر می‌گذارد؟ 


نجابت: دغدغه مردم وضعیت اقتصادی‌شان است، به عنوان مثال یک کارمند، کارگر، بیکار و ... فکر می‌کند شب با چه رویی به منزل برود و متأسفانه دغدغه‌های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.


بینش سیاسی مردم ایران در مقایسه با روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی


معیشت مردم به جایی رسیده که نمی‌توانیم از اوضاع فرهنگی صحبت کنیم. تحرک‌های سیاسی همواره روی زندگی اثر دارد؛ اما مردم عکس‌العمل نشان نمی‌دهند. آفت عمده‌ای که وجود دارد، اینکه بگوییم دغدغه نخست مردم معیشت‌شان است، حتی اگر امید پیدا کنند، دیگر نباید فریب برخی شعارها را بخورند و باید به فرد اصلح رأی بدهند.


دشمن قادر به براندازی جمهوری اسلامی نیست و دنبال استحاله از درون بوده و ابزار آن نیز فضای مجازی است. متأسفانه مدیریت فضای مجازی در اختیار کشور نیست؛ بنابراین وظیفه استاد، دانشجو، کارگر، کارمند یا هر مسلمانی است که امید را به مردم برگردانند.


پایین آمدن مشارکت، مشروعیت سیاسی کشور را زیر سؤال خواهد برد؛ چراکه همه دنیا نشسته‌اند حضور ما را پای صندوق‌های رأی ببینند و آن‌وقت جالب است که دشمنان ما چهارچشمی مراقب ما هستند، دوستانی هم از داخل خائنانه به دشمنان گرا می‌دهند.


آنا؛ بینش سیاسی و فرهنگی مردم در مقایسه با اوایل انقلاب اسلامی چه تفاوتی داشته است؟


نجابت: خوشبختانه مردم فهیم‌تر شده‌اند و وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، همراهی و هماهنگی مردم بسیار بیشتر و کار ساده‌تر بود.


 سال‌های سال می‌گفتیم دشمن از طریق برخی‌ها در داخل روی ماهواره سرمایه‌گذاری می‌کند؛ اما حالا می‌گوییم فضای مجازی، عکس‌ها و تصاویر.


به‌عنوان مثال منافقین برای داخل ایران توئیت تولید می‌کنند؛ چراکه فرهنگ کشور را هم می‌شناسند؛ بنابراین تولیدات خود را به جوان و نوجوان ما می‌دهند.


آشفتگی ذهنی برخی مردم از فضای مجازی است؛ چراکه راست و دروغ را در ذهن جوان، نوجوان، پیر، دانشگاهی، کارگر، کارمند و زن و مرد جای می‌دهند.


اکنون با دولتی مواجه هستیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سال است با گلایه، تندی، کُندی، توصیف و کارشناسی می‌گویند در حوزه ارتباطات نیاز به شبکه ملی داریم؛ اما همان‌طور که اقتصادمان را به گفت‌وگو با خارجی‌ها گره می‌زنیم، این مهم را هم رها کرده‌ایم. 


آنا: و سخن پایانی ...


باید برای مردم روشنگری کنیم تا در انتخاب فرد اصلح دقت کنند.


گفت‌وگو از حسین غمخوار سرایدشتی


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته